[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]

חדשות

 

שיווק גרילה

אלון סודרי וקרן ספיר
25/05/2009

שיווק גרילה הינה שיטת שיווק ייחודית, המבוססת על מודל של "מפה לאוזן". בשיטה נעשה שימוש במקום או בנוסף לשיווק ופרסום באמצעי המדיה ה"גדולים" (כמו טלוויזיה, עיתונות וכיו"ב), ומטרתה לעורר דיון תקשורתי סביב מוצר או שירות מסוים.

מקור המונח "גרילה" בשפה הספרדית (guerrilla) ופירושו "מלחמה קטנה". לאורך ההיסטוריה כולה, מתוארת שיטת לחימה זו כלחימה של קבוצות קטנות המתנגדות לשלטון. אותן קבוצות קטנות הקמות כנגד כוחות ביטחון או כנגד תשתיות ומבצעות פעולות לוחמה אשר מחבלות במוסכמות הקיימות בחברה. בשל כך, ניתן לומר שלוחמת גרילה הינה אופן פעולה לא קונבנציונאלי אשר נועד לזעזע מערכת כללים מובנת.

בתחום השיווק, המונח גרילה מוצג בסגנון קצת שונה. שיווק גרילה, מונח אשר הגה ג'יי קונרד לוינסון, החלה דרכה כאופציה "זולה" עבור אותם עסקים בעלי תקציב פרסום דל שרצו לשווק עצמם אך לא יכלו לעמוד בתקציבים הגדולים הכרוכים בפרסום בכלי המדיה המקובלים כגון: עיתונות, טלויזיה, שלטי חוצות ועוד. כיום השיטה מקובלת בכל קשת ומגוון בעלי העסקים מודעים לצורך ביצירת "באז תקשורתי" באינטרנט ומחוצה לו.

בסיס השיטה הוא: העברת מסרים, שיתוף חוויות ועירוב רגשות, הנעשים דרך הפה והאוזן. כלומר, ככל שאנשים יחוו את המוצר, ייקשרו רגשית וייהנו מהשירות, כך יעבור המסר כאש בשדה קוצים והעסק ירחיב את מעגל הלקוחות שלו.
כיום, האינטרנט תורם לתחום שיווק זה בכך שהוא מרחיב את מגוון אפשרויות השיווק: רשתות חברתיות, פורומים, פרסום פוסטים בבלוג, הפצת סרטונים ב-YouTube - כל אלו הם רק חלק מהכלים ה"חינמיים" המאפשרים פנייה מהירה לקהלים רלוונטיים.

האינטרנט הפך את שיטת "מהפה לאוזן" לשיטת "מהמקלדת לרשת". כל אדם המעוניין לדבר אודותיו או אודות העסק שלו יכול לפתוח בלוג מקצועי, להעלות סרטון ל-YouTube, להגיב בפורומים,להעלות דיון ברשת חברתית והרשימה ארוכה. אך טרם נסמן את הנעשה ברשימה, יש לזכור מספר דברים: • פעולת שיווק היא בדיוק כמו פעולה צבאית – נעשית לאחר תכנון אסטרטגיה. מלאכת מחשבת לפני היציאה לפעולה תהפוך כל עסק רגיל לעסק מצליח. • אחידות במסר - יש לבחור מסרים קליטים שיעוררו דיונים מעניינים וכניסות איכותיות. • מקצועיות - יש לתחזק כל דיון. התחזוקה תיעשה באמצעות: מענה לתגובות / שאלות / הערות של גולשים. • הקורא הוא אינטליגנטי – אל תזלזלו בקוראים, הם מודעים לטקטיקות שונות ברשת ויודעים מתי "אונסים" אותם לדעת על מוצר או שירות חדש.

לסיכום, האינטרנט מעניק לבעלי עסקים הזדמנות לפרסם עצמם בדרכים שונות, על פרסום זה להתבצע בדרך מבוקרת תוך תכנון רציני בדיוק כמו כל פעילות שיווקית אחרת. לכן, השתמשו בכלים שהאינטרנט מעניק בדרך נכונה ונבונה.

חזרה לחדשות
[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]